آزمون تعیین هوای بتن تازه به روش فشاری:

مقدار هوای بتن تازه به روش های مختلف فشاری، وزنی و حجمی به ترتیب مطابق با استاندارد های ASTM  C231 ،  ASTM C138/C138M  و ASTM C173/C173M  تعیین می شود.

در اینجا به بررسی تعیین هوای بتن به روش فشاری با هواسنج نوع A  مطابق با استاندارد ملی شماره 15904 می پردازیم. هدف از انجام این آزمون تعیین هوای موجود در بتن از طریق مشاهده تغییر حجم بتن در اثر تغییر فشار است.

در این روش مقدار هوای بتن بدون درنظر گرفتن هوای داخل حفرات سنگدانه ها تعیین می شود و برای بتن های با سنگدانه های نسبتا توپر کاربرد دارد.

وسایل مورد نیاز آزمایش:

  • دستگاه هواسنج نوع A
  • پمپ هوا (تلمبه دستی)

 

روش انجام آزمون:

ابتدا بتن را در سه لایه و هر لایه با 25 ضربه کوبه داخل قالب استوانه ای دستگاه هواسنج متراکم کنید. دقت کنید که بتن با اسلامپ 75 میلی متر  و بالاتر با کوبه، بتن با اسلامپ 25 تا 75 میلی متر به روش لرزاندن یا کوبه و بتن با اسلامپ کمتر از 25 میلی متر به روش لرزاندن متراکم می شود. پس از تسطیح سطح بالایی بتن، درپوش ظرف را روی آن سوار کنید. و سپس داخل استوانه مدرج روی درپوش دستگاه تا نیمه آب بریزید و دستگاه را با زاویه 30 درجه نسبت به خط عمودی کج کرده و حول محور کف چندین مرتبه به دور خود بچرخانید و به آرامی به درپوش ظرف ضربه بزنید تا هوای محبوس خارج شود. سپس دستگاه را به حالت عمودی برگردانید و همزمان با ضربه زدن به دیواره های ظرف، استوانه مدرج را پر از آب کنید تا به علامت صفر روی استوانه مدرج برسد. سپس به وسیله تلمبه فشاری حدود 1.4 کیلوپاسکال بیشتر از فشار P ( Pفشار آزمون محاسبه شده قبلی از طریق واسنجی دستگاه هوای بتن  که حدودا مقدار 1.5 bar است) به آن اعمال کنید. و با زدن ضربه های سریع به دیواره های ظرف گرفتگی های آن را آزاد کنید. تا زمانی که فشار سنج مقدار دقیق فشار P را نمایش دهد. آنگاه سطح آب داخل استوانه مدرج را قرائت کنید و به عنوان ارتفاع اولیه (h1) ثبت کنید. سپس به آرامی و به مدت حدود یک دقیقه فشار را کاهش داده و با زدن ضربات آرام به دیواره های ظرف  تا رسیدن به مقدار فشار صفر این کار را انجام دهید. سپس ارتفاع آب داخل استوانه مدرج در حالت فشار صفر را به عنوان (h2) ثبت کنید. اختلاف مقدار  h1 و h2 را به عنوان مقدار هوای ظاهری بتن در نظر بگیرید.

A1=h1-h2                                                                                                                                                                                          

A1= مقدار هوای ظاهری بتن

h1= سطح آب در فشار p

h2= سطح آب در فشار صفر پس از آزاد کردن فشار p